S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

NOVINKY

arr3Zdravie doručenéZdraviedorucene.sk je odkazom pre ľudí, ktorým záleží na ich zdraví, na ich vzťahoch, na okolí,... arr3Koreň Maca pre zvýšenie energie, lepšiu náladu aj búrlivejší sexSpôsobuje vám ranné vstávanie bolestné muky? Cítite ráno čo ráno únavu a nedostatok energie?... arr3Poradňa lekáraNechajte si poradiť odborníkom a navštívte našu odbornú poradňu lekára, kde na vaše otázky a...

Najpredávanejší

naša cena 30,80 €
skladom

Vitamín B2

Vitamín B2

Vitamín B2 (riboflavín) hrá dôležitú úlohu pri telesnom raste, obnove červených krviniek a uvolňovaní energie zo sacharidov. Dôležitým zdrojom riboflavínu je mäso, vajcia, orechy, listová zelenina a mliečne výrobky. Nedostatok vitamínu nie je frekventovaný, pretože ho obsahuje väčšina potravín. K príznakom nedostatku patrí suchá, popraskaná koža a precitlivenosť očí na prudké svetlo.

Definícia:

Synonymum: riboflavín
Vitamín B2 je vo vode rozpustný vitamín, skladovaný vo veľmi malom množstve v ľadvinách, srdci a pečeni.
Deriváty flavín-mononukleotid (FMN) a flavín-adenín-dinukleotid (FAD)

Biochemické funkcie:

  • nezastupiteľný hlavný koenzým v procese bunkového dýchania
  • transport elektrónov
  • syntéza a oxidácia mastných kyselín
  • oxidácia aminokyselín
  • FMN a FAD sú koenzýmy alebo súčasti flavoproteínov alebo flavínových enzýmov v oxidatívnom metabolizme aminokyselín, pri prenose ubichinónov a tvorbe peroxidu vodíka.
  • Spolu s vitamínom A chráni slizničnú výstelku dýchacieho, tráviaceho a močového ústrojenstva, endotel obehového a nervového systému, kožu a oči.
  • Spolupôsobí pri regulácii syntézy dôležitých hormónov: somatotropného hormónu, tyroxínu a inzulínu

Výskyt v potrave:

Potraviny živočíšneho a rastlinného pôvodu, obzvlášť mlieko a mliečne výrobky, bravčové mäso a hydina, kvasnice, hovädzia pečeň, srdce a ľadviny, baranina, jahňacina, morské ryby (napr. sleď, makrela, losos), vajcia, celozrnné výrobky, brokolica, vlašské orechy.

Nároky:

Odporúčané denné množstvo (RDA) podľa smernice Európskej únie z roku 1990 pre príjem potravinami: 1,5 mg

Bezpečnosť:

Tolerovaná horná hranica príjmu: 60 mg/deň

Rizikové skupiny:

  • starší ľudia
  • mladšie ženy, obzvlášť v prípade užívania antikoncepcie
  • ku zvýšenej potrebe vitamínu B2 dochádza v tehotenstve, pri dojčení, náročných športových výkonoch, vysokom príjme bielkovín v strave, chronickej dialýze
  • pri poruche vstrebávania (malabsorpcii), fototerapii novorodencov s hyperbilirubinémiou a pri chronickom užívaní liekov (napr. perorálna antikoncepcia, tricyklické antidepresíva)

Príznaky nedostatku:

  • závažné poruchy osobnosti v dôsledku metabolického poškodenia nervových buniek
  • poruchy rastu, zápalové procesy na slizniciach (defekty na perách, v ústach, očiach, na koži)
  • únava, strata chuti do jedla, zažívacie poruchy, úzkosť a hypertenzia
  • porucha vstrebávania železa v čreve
  • v závažných prípadoch anémie

Príznaky hypervitaminózy:

  • Nie sú známe.

Literatúra:

  • Institute of Medicine, Dietary Reference Intakes, National Academy Press, 1997
  • Pschyrembel. Wörterbuch der Naturheilkunde, de Gruyter, 2000
  • Gröber U. Orthomolekulare Medizin, Wiss. Verl. Ges., 2000
  • Biesalski H K. Ernährungsmedizin, Thieme, 1999
  • RDA. National Academy Press, 1989
  • Beck L. The Complete Idiots Guide to Total Nutrition for Canadians, 2000
  • Rodwell Williams S. Nutrition and Diet Therapy, 1993
  • Combs G G. The Vitamins, 1992
Usporiadať podľa 
Výrobca  


naša cena 28,00 €

skladom



naša cena 28,00 €

skladom

MWI1MTVjN