S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

NOVINKY

arr3Zdravie doručenéZdraviedorucene.sk je odkazom pre ľudí, ktorým záleží na ich zdraví, na ich vzťahoch, na okolí,... arr3Koreň Maca pre zvýšenie energie, lepšiu náladu aj búrlivejší sexSpôsobuje vám ranné vstávanie bolestné muky? Cítite ráno čo ráno únavu a nedostatok energie?... arr3Poradňa lekáraNechajte si poradiť odborníkom a navštívte našu odbornú poradňu lekára, kde na vaše otázky a...

Najpredávanejší

naša cena 30,80 €
skladom

Úvod » VITAMÍNY - MINERÁLY zoznam » Vitamín B12

Vitamín B12

Vitamín B12

Rovnako ako iné vitamíny B je aj vitamín B12 (kobalamín) dôležitý pre metabolizmus. Je nevyhnutný pre tvorbu červených krviniek a fungovanie centrálneho nervového systému. Vitamín B12 sa nachádza vo vajciach, červenom mäse, hydine, kôrovcoch, mlieku a mliečnych výrobkoch. Nedostatok môže viesť k pernicióznej anémii a degenerácii kostnej drene.

Definícia:

Synonymum: kobalamín
Vitamín B12 je vo vode rozpustný vitamín, ktorý vo veľkej miere podlieha deštrukcii pri výrobe potravín a príprave pokrmov. Vzhľadom k opätovnému vstrebávaniu z enterohepatálneho obehu má telo veľkú zásobovaciu kapacitu pre vitamín B12.

Biochemická funkcia:

  • početné funkcie pri metabolizme aminokyselín
  • pomáha pri syntéze nukleových kyselín (deoxyribonukleovej a ribonukleovej kyseliny)
  • pôsobí na bunkový rast a v procesoch bunkového delenia
  • ako koenzým metylkobalamín funguje ako prenášač metylovej skupiny pri syntéze metionínu z homocysteínu (viď kyselina listová a Pharmaton tobolky)
  • funkcia pri transformácii kyseliny listovej do aktívnej formy
  • udržiava v poriadku membrány nervových a ďalších buniek, je nevyhnutný pre črevný trakt, kostnú dreň a rastové hormóny

Výskyt v potrave:

  • syntetizovaný výhradne mikroorganizmami
  • len v živočíšnych potravinách (napr. pečienka, ľadviny, červené mäso, ryby, vajcia, mlieko a mliečne výrobky)
  • v malých množstvách vo fermentovaných rastlinných produktoch (napr. kvasenej kapuste, pive) a koreňoch rastlín, do ktorých sa vitamín B12 dostáva z baktérií

Potreba:

Odporúčané denné množstvo (RDA) podľa smernice Európskej únie z roku 1990 pre príjem potravinami: 4 g

Bezpečnosť:

Tolerovaná horná hranica príjmu: 30 mg

Rizikové skupiny:

  • Viac vitamínu B12 je treba v tehotenstve a v období dojčenia, pri prísnom vegetariánstve, zlej výžive, poruchách vstrebávania a alkoholizme.

Príznaky nedostatku:

  • nedostatok sa vyskytuje len veľmi zriedkavo a príznaky sa objavujú po 5 až 10 rokoch úplného nedostatku vitamínu B12 vo výžive
  • poruchy rastu, perniciózna anémia, porucha metabolizmu sacharidov, degenerácia nervov a kostnej drene
  • dermatitída, zápaly v oblasti úst, nervové poruchy, poruchy slizníc v tráviacom trakte

Príznaky hypervitaminózy:

  • Nie sú známe.

Literatúra:

  • Institute of Medicine, Dietary Reference Intakes, National Academy Press, 1997
  • Pschyrembel. Wörterbuch der Naturheilkunde, de Gruyter, 2000
  • Gröber U. Orthomolekulare Medizin, Wiss. Verl. Ges., 2000
  • Biesalski H K. Ernährungsmedizin, Thieme, 1999
  • RDA. National Academy Press, 1989
  • Beck L. The Complete Idiots Guide to Total Nutrition for Canadians, 2000
  • Rodwell Williams S. Nutrition and Diet Therapy, 1993
  • Combs G G. The Vitamins, 1992
Usporiadať podľa 
Výrobca  


naša cena 28,00 €

skladom



naša cena 28,00 €

skladom



naša cena 49,00 €

skladom



naša cena 12,00 €

skladom
novinka

NTIzMWI4Mj