S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

NOVINKY

arr3Zdravie doručenéZdraviedorucene.sk je odkazom pre ľudí, ktorým záleží na ich zdraví, na ich vzťahoch, na okolí,... arr3Koreň Maca pre zvýšenie energie, lepšiu náladu aj búrlivejší sexSpôsobuje vám ranné vstávanie bolestné muky? Cítite ráno čo ráno únavu a nedostatok energie?... arr3Poradňa lekáraNechajte si poradiť odborníkom a navštívte našu odbornú poradňu lekára, kde na vaše otázky a...

Najpredávanejší

naša cena 30,80 €
skladom

Vitamín B1

Vitamín B1

Vitamín B1 (tiamín) pomáha bunkám tela premieňať sacharidy na energiu a je nevyhnutný pre správnu funkciu srdca, svalov a nervového systému.Tiamín je obsiahnutý v obohatenom chlebe, obilovinách, celozrnných výrobkoch, chudom mäse, cestovinách, rybách, fazuliach a hrachu. Nedostatok vitamínu môže spôsobovať slabosť, únavu a poškodenie nervov. Úplný nedostatok vitamínu B1 vedie k ochoreniu zvanému beri-beri.

Definícia:

Synonymum: tiamín
Aktívna forma: tiamín difosfát
Vitamín B1 je vo vode rozpustný vitamín, ktorý musí byť stále privádzaný prostredníctvom potravy, pretože môže byť skladovaný len v množstve 30 mg.

Biochemické funkcie:

  • základný koenzým všetkých buniek
  • nevyhnutný pre riadené uvolňovanie energie z molekúl sacharidov z potravy
  • tiamín-trifosfát hrá v energetickom metabolizme nervového systému centrálnu úlohu, pretože sa zúčastňuje syntézy acetylcholínu v bunkách a rôznych nervových procesoch

Výskyt v potravinách:

V malých množstvách takmer vo všetkých potravinách živočíšneho alebo rastlinného pôvodu, obzvlášť v celozrnnej múke (napr. pšeničné klíčky, žito, ovosná kaša, ryža, kukurica), kvasniciach, strukovinách, zemiakoch, slnečnicových semienkach, slivkách, hrozne, vajciach, hovädzom mäse a vnútornostiach.

Nároky:

Odporúčané denné množstvo (RDA) podľa smernice Európskej únie z roku 1990 pre príjem potravinami: 1,4 mg

Bezpečnosť:

Tolerovaná horná hranica príjmu: 50 mg/deň

Rizikové skupiny:

  • úplne nepostrádateľný pre všetky vekové skupiny
  • v priemyselných krajinách, obzvlášť pri chronickom zneužívaní alkoholu
  • slabá a nedostatočná výživa, porucha vstrebávania (malabsorpcia)
  • vyšší príjem vitamínu B1 je nevyhnutný v tehotenstve, pri dojčení a v období rastu
  • rôzne typy alergií, zvýšená činnosť štítnej žľazy (hypertyreóza), chirurgické operácie, horúčka, chronická hemodialýza
  • v prípade zvýšeného príjmu cukrov, tanínu (čaj a káva) a výrobkov z bielej múky
  • lieky, antikoncepčné tabletky, neuroleptiká
  • vysoký fyzický výkon
  • stres

Príznaky nedostatku:

  • klinický deficit: beri-beri (kombinácia nedostatku vitamínu a bielkovín s parestéziami, kŕčmi a svalovou slabosťou)
  • narušenie duševnej a fyzickej výkonnosti, obtiaže s koncentráciou
  • strata váhy a chuti do jedla, nevšímavosť, znížená tvorba žalúdočných štiav
  • porucha kardiovaskulárneho systému, svalová slabosť, kŕče, únava, depresia, podráždenosť
  • hraničný nedostatok vitamínu B1 je popisovaný u 15 - 30 % americkej populácie

Príznaky hypervitaminózy:

  • V prípadoch dlhodobého alebo terapeutického príjmu ojedinelé zažívacie poruchy, bolesti hlavy, potenie, zrýchlený tep, kožné reakcie

Literatúra:

  • Institute of Medicine, Dietary Reference Intakes, National Academy Press, 1997
  • Pschyrembel. Wörterbuch der Naturheilkunde, de Gruyter, 2000
  • Gröber U. Orthomolekulare Medizin, Wiss. Verl. Ges., 2000
  • Biesalski H K. Ernährungsmedizin, Thieme, 1999
  • RDA. National Academy Press, 1989
  • Beck L. The Complete Idiots Guide to Total Nutrition for Canadians, 2000
  • Rodwell Williams S. Nutrition and Diet Therapy, 1993
  • Combs G G. The Vitamins, 1992
Usporiadať podľa 
Výrobca  


naša cena 28,00 €

skladom



naša cena 28,00 €

skladom

NmExYz