S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

NOVINKY

arr3Zdravie doručenéZdraviedorucene.sk je odkazom pre ľudí, ktorým záleží na ich zdraví, na ich vzťahoch, na okolí,... arr3Koreň Maca pre zvýšenie energie, lepšiu náladu aj búrlivejší sexSpôsobuje vám ranné vstávanie bolestné muky? Cítite ráno čo ráno únavu a nedostatok energie?... arr3Poradňa lekáraNechajte si poradiť odborníkom a navštívte našu odbornú poradňu lekára, kde na vaše otázky a...

Najpredávanejší

naša cena 30,80 €
skladom

» TEST - pohybového aparátu

Sú Vaše kĺby zdravé? Zodpovedajte nasledujúce otázky, spočítajte si body za jednotlivé odpovede a prečítajte si vyhodnotenie.

ÁNO NIE
  1. Ste fajčiar? 2      - 0
  2. Pijete pravidelne alkohol? 2     - 0
  3. Ste vášnivým kávičkárom? 2     - 0
  4. Máte viac ako 45 rokov? 1       - 0
  5. Je Vaša strava bohatá na kalórie? 1     - 0
  6. Jete aspoň 1-krát v týždni rybu? 0       - 1
  7. Jete veľa mäsa? 2      - 0
  8. Vynecháte občas dennú porciu ovocia? 1     - 0
  9. Máte sedavé zamestnanie? 1      - 0
  10. Venujete sa športu zriedkavo? 1      - 0
  11. Máte sklony k tuhnutiu svalstva? 2      - 0
  12. Prejavujú sa už u Vás problémy s kĺbami? 5     - 0
  13. Bývate často vystresovaný? 1       - 0
Vyhodnotenie testu:

0 - 4 body: Blahoželáme. Očividne nemáte žiadne problémy s kĺbami.
5 - 9 bodov: Mali by ste venovať viacej pozornosti svojim kĺbom. V nasledujúcom článku Vám poradíme, čo môžete urobiť pre zdravie svojich kĺbov.
9 a viac bodov: Vaše kĺby potrebujú nevyhnutne podporu. Aj Vy nájdete užitočné rady v nasledujúcom článku. V prípade akútnych ťažkostí vyhľadajte lekára.

Mnoho tvárí ochorení pohybového aparátu

Počet ochorení pohybového aparátu sa každým rokom zvyšuje a dotýka sa stále viac aj mladších ročníkov. Môže za to hlavne nevhodná životospráva, preťažovanie kĺbov, nedostatok pohybu, zranenia, infekčné ochorenia, pôsobenie voľných radikálov, nosenie nevhodnej obuvi. Plochy zdravých kĺbov pokrýva vrstva hladkej, elastickej chrupavky, ktorá pri pohybe vyrovnáva tlak na kosti. Puzdro, ktoré obklopuje kĺb, sa skladá z dvoch vrstiev. Vonkajšia je zo silného väziva a udržiava stabilitu kĺbu, vnútornú tvorí sliznica popretkávaná cievami, ktorá vylučuje kĺbový maz. Maz spolu s chrupavkou znižuje trenie pri pohybe a dodáva chrupavke potrebné výživné látky. Aby pohybový aparát správne fungoval, potrebuje pravidelné striedanie zaťaženia a uvoľňovania, čiže pohyb a vhodnú výživu. Ak sa nedostatočne hýbeme, kĺbová chrupavka zoslabne a stane sa krehkou. Kĺbová štrbina sa postupne zúži a zníži sa aj vylučovanie kĺbového mazu. Nastáva bolesť pri pohybe. Aj neúmerné dlhodobé zaťažovanie kĺbov je nevhodné, tiež má za následok ich zničenie.

Najčastejším dôvodom bolesti kĺbov je artróza. Hovorí sa o nej ako o jednej z civilizačných chorôb, na vzniku ktorej sa podieľa životný štýl. Jedná sa o degeneratívne ochorenie kĺbov prejavujúce sa bolesťou a obmedzením pohyblivosti; väčšinou zasahuje šiju, bedrové kĺby, kolená, krížovú oblasť. Spočiatku sú príznaky nenápadné. Človek má ráno po prebudení pocit stuhnutosti kĺbov. Neskôr prichádza bolesť, ktorá sa zhoršuje pri pohybe a fyzickej námahe. So zhoršením choroby môže dôjsť k obmedzeniu funkcie kĺbu, prípadne aj k jeho deformácii. Sprievodným javom zápalovej komplikácie býva opuch kĺbu.

Jediným zatiaľ skutočne účinným spôsobom, ako sa bolestiam kĺbov vyhnúť, je prevencia. Náš pohybový aparát môžeme udržať vo forme zdravou stravou bohatou na vápnik, vitamíny a nenasýtené mastné kyseliny, dostatkom pohybu a udržiavaním optimálnej hmotnosti.

Desať tipov ako sa stravovať pri chorobách kĺbov:

  • Jedzte 5-krát denne ovocie a zeleninu.
  • Uprednostnite čerstvé domáce sezónne produkty.
  • Tepelne upravujte potraviny tak, aby nestrácali výživné látky, pričom minimálne polovicu dennej stravy by mala tvoriť surová strava.
  • Dvakrát v týždni jedzte morské ryby.
  • Vypite za deň 2-3 litre tekutín.
  • Obmedzte jedlá z bielej múky, s obsahom cukru a priemyselne spracované polotovary.
  • Z olejov používajte rastlinné oleje lisované za studena s vysokým podielom nenasýtených mastných kyselín (napr. Omega-3).
  • Obmedzte na minimum pitie kávy.
  • Znížte príjem bielkovín z mäsa a údenín.
  • Dbajte na bohatý prísun vitamínov, ktoré pôsobia ako antioxidanty (A,C,E, kyselina listová).

Odporúčané produkty:

 

YjNhM2