S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

NOVINKY

arr3Zdravie doručenéZdraviedorucene.sk je odkazom pre ľudí, ktorým záleží na ich zdraví, na ich vzťahoch, na okolí,... arr3Koreň Maca pre zvýšenie energie, lepšiu náladu aj búrlivejší sexSpôsobuje vám ranné vstávanie bolestné muky? Cítite ráno čo ráno únavu a nedostatok energie?... arr3Poradňa lekáraNechajte si poradiť odborníkom a navštívte našu odbornú poradňu lekára, kde na vaše otázky a...

Najpredávanejší

naša cena 30,80 €
skladom

Niacín

Niacín

Niacín podporuje funkciu zažívacieho ústrojenstva, kože a nervov. Rovnako má nenahraditeľnú úlohu pri premene potravy na energiu.Dôležitým zdrojom niacínu sú mliečne výrobky, hydina, ryby, chudé mäso, orechy a vajcia. Nedostatok niacínu môže viesť k pelagre, chorobe charakterizovanej postihnutím kože, problémom s trávením a duševnou poruchou.

Definícia:

Synonymum: niacín, niacínamid, vitamín B3
Názov pre deriváty pyridín-3-karboxylovej kyseliny s účinkom proti pelagre (kyselina nikotínová, nikotínamid, NAD /nikotínamid-adenosin-dinukleotid/, NADP /nikotínamid-adenosín-dinukleotid-fosfát/). Nikotínamid je vo vode rozpustný vitamín, silno citlivý na teplo, skladovaný len vo veľmi malých množstvách v pečeni, mozgu a srdci. Konverzia aminokyseliny tryptofan na nikotínamid črevnou flórou (na produkciu 1 mg vitamínu je potrebných asi 60 mg).

Biochemická funkcia:

  • súčasť dôležitých koenzýmov v metabolizme sacharidov, mastných kyselín a aminokyselín (NAD a NADP)
  • udržiava normálny telesný rast a primeranú zásobu energie
  • podporuje syntézu žlčových solí, potrebných pre trávenie tukov a vstrebávanie živín rozpustných v tukoch (vitamíny A, D, E a K)
  • reguluje syntézu hormónov (tyroxín, inzulín, rastový hormón)
  • pôsobí predovšetkým v pečeni, koži, črevách a kostnej dreni
  • podporuje metabolizmus tukov a prispieva k útlmu tvorby cholesterolu a triglyceridov

Výskyt v potrave:

Predovšetkým v rastlinách, cereálnych produktoch, káve, vnútornostiach, rybách, hovädzej pečienke, kuratách a bravčovom mäse, baranine, jahňacine a telacine.

Potreba:

Odporúčané denné množstvo (RDA) podľa smernice Európskej únie z roku 1990 pre príjem potravinami: 18 mg/deň

Bezpečnosť:

Tolerovaná horná hranica príjmu pre dospelých: 35 mg/deň
Vazodilatácia, zriedkavo spôsobená kyselinou nikotínovou, nie je považovaná za významnú nežiadúcu reakciu.

Rizikové skupiny:

  • zvýšená potreba: tehotenstvo, kojenie
  • dlhodobé užívanie liekov (napr. izoniazid, paracetamol, diazepam, fenobarbital)

Príznaky nedostatku:

  • pelagra (kožné zápaly, hnačka, postihnutie slizníc, depresívna psychóza, demencia)
  • vyčerpanie
  • mierne kožné vyrážky
  • hnačka, podráždenie
  • bolesť hlavy, príznaky imitujúce úpal
  • strata chuti do jedla
  • poruchy spánku

Príznaky hypervitaminózy:

Pri nikotínamide nie sú známe.
Nikotínová kyselina vo vysokých dávkach: vazodilatačný účinok, zvýšenie fibrinolytickej aktivity krve, vplyv na metabolizmus lipoproteínov a sacharidov, sčervenanie kože, pocit horúčavy.

Literatúra:

  • Institute of Medicine, Dietary Reference Intakes, National Academy Press, 1997
  • Pschyrembel. Wörterbuch der Naturheilkunde, de Gruyter, 2000
  • Gröber U. Orthomolekulare Medizin, Wiss. Verl. Ges., 2000
  • Biesalski H K. Ernährungsmedizin, Thieme, 1999
  • RDA. National Academy Press, 1989
  • Beck L. The Complete Idiots Guide to Total Nutrition for Canadians, 2000
  • Rodwell Williams S. Nutrition and Diet Therapy, 1993
  • Combs G G. The Vitamins, 1992

NmEyM