S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

NOVINKY

arr3Zdravie doručenéZdraviedorucene.sk je odkazom pre ľudí, ktorým záleží na ich zdraví, na ich vzťahoch, na okolí,... arr3Koreň Maca pre zvýšenie energie, lepšiu náladu aj búrlivejší sexSpôsobuje vám ranné vstávanie bolestné muky? Cítite ráno čo ráno únavu a nedostatok energie?... arr3Poradňa lekáraNechajte si poradiť odborníkom a navštívte našu odbornú poradňu lekára, kde na vaše otázky a...

Najpredávanejší

naša cena 30,80 €
skladom

Mangán

Všeobecne

 

Obrázok

Mangán je novolatinský názov kovového prvku, ktorý má v stopovom množstve výrazný vplyv na funkcie ľudského organizmu. V ľudskom organizme sa nachádza v množstve od 10 do 40 mg, a to prevažne v kostiach. Okrem toho sa nachádza v pečeni, v týmuse, obličkách a v svaloch. Telo si nevie mangán uskladňovať, jedine tehotné ženy, aj to v malom množstve. Preto je organizmus odkázaný prijímať mangán v potrave, a to vo väčšom množstve ako potrebuje, pretože ho dokáže vstrebávať len v množstve 3 až 4%. Vylučovanie prebieha najmä žlčou do čriev.

Funkcie:

  • je potrebný pre metabolizmus bielkovín, tukov, k regulovaniu hladiny cukru v krvi, zdravú nervovú sústavu a odolný imunitný systém

  • je nutný na produkciu energie, rast kostí, reprodukciu, rast chrupaviek a synoviálneho mazu

  • chráni pred chudokrvnosťou z nedostatku železa

  • podporuje tvorbu materského mlieka

  • chráni pred vysokou hladinou cholesterolu

  • chráni pred vysokým krvným tlakom

  • chráni pred ateriosklerózou, srdcovými chorobami, svalovými kŕčmi a pred zrýchleným tepom

  • chráni pred duševnými chorobami, Parkinsonovou chorobou, Alzheimerovou chorobou

  • chráni pred cukrovkou, artritídou

  • podporuje využitie vápnika , fosforu , železa , tionínu a vitamínu E

  • chráni pred osteoporózou, artrózou a kazivosťou zubov

  • s komplexom vitamínov skupiny B pôsobí blahodárne na telesnú sviežosť

     

Denná potreba

Denná potreba je od 0,3-0,6 mg u kojencov, po 2 až 5 mg u dospievajúcich a dospelých. Dojčiace ženy potrebujú až 9 mg mangánu.

Výskyt

Zdroje mangánu sú bohaté a priemernú potrebu pre dospievajúcich a dospelých, ktorá je 2 až 5 mg, môže pokryť konzumácia 100 g zemiakov, ktoré obsahujú 2 až 3 mg. Múka celozrnná obsahuje priemerne 1 až 8 mg, ryža 5-7 mg, zelenina 0,2-1,5 mg a orechy 1-5 mg na 100 g.

Ďalej sa vyskytuje v semenách, celých zrnách, čučoriedkach, vaječných žĺtkoch, zelenine, strukovinách, púpave, prasličke, ďateline, šípkach, rebríčku, lucerne, koreni lopúcha, divozeli, mäte a iných.

Príznaky pri nedostatku

Nedostatok mangánu môže spôsobovať aterosklerózu, podráždenosť, kŕče, očné poruchy, poruchy sluchu, srdcové príhody, zvýšenie hladiny cholesterolu, zvýšenie krvného tlaku, straty pamäti, svalové sťahy, poškodenie pankreasu, nadmerné potenie, zrýchlený tep, lámavosť zubov, trasenie, stres, ataxiu a ochorenie prsníkov.

Príznaky pri prebytku

Nadbytok mangánu za normálnych okolností nie je možný, pretože jeho prebytok je z tela vylučovaný a telo vstrebe len toľko, koľko potrebuje. V priemysle, kde sa vyskytuje v celom prostredí, môže mangán spôsobovať otravy ako ťažký kov. Nadmerné vdychovanie mangánu v baniach spôsobuje príznaky parkinsonizmu a demencie.

Usporiadať podľa 
Výrobca  

bežná cena 25,00 €

naša cena 21,00 €

skladom

YTljY