S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

NOVINKY

arr3Zdravie doručenéZdraviedorucene.sk je odkazom pre ľudí, ktorým záleží na ich zdraví, na ich vzťahoch, na okolí,... arr3Koreň Maca pre zvýšenie energie, lepšiu náladu aj búrlivejší sexSpôsobuje vám ranné vstávanie bolestné muky? Cítite ráno čo ráno únavu a nedostatok energie?... arr3Poradňa lekáraNechajte si poradiť odborníkom a navštívte našu odbornú poradňu lekára, kde na vaše otázky a...

Najpredávanejší

naša cena 30,80 €
skladom

Úvod » VITAMÍNY - MINERÁLY zoznam » Kyselina listová

Kyselina listová

Kyselina listová

 

Obrázok

Kyselina listová (kyselina folová) je základným koenzýmom metabolizmu bielkovín. Je dôležitá pre tvorbu červených krviniek, syntézu DNA (molekuly nosiacej genetickú informáciu), rast tkaniva a funkciu buniek. Okrem toho zvyšuje chuť do jedla a stimuluje tvorbu žalúdočnej kyseliny. Kyselina listová sa nachádza predovšetkým vo fazuli a ďalších strukovinách, citrusových plodoch a džúsoch, pšeničných otrubách a celozrnných výrobkoch, listovej zelenine, hydine, bravčovom mäse, kôrovcoch a pečienke. Nedostatok kyseliny listovej môže spôsobiť poruchy rastu, šednutie vlasov, zápal jazyka (glositída), vredy v ústach, peptické vredy a hnačku.

Definícia:

Starší názov vitamín B9, synonymum: kyselina pteroylglutamová
Kyselina listová je vo vode rozpustný vitamín, citlivý na teplo a svetlo. Väčšina sa z organizmu vylúči do 24 hodín.

Biochemická funkcia:

  • nevyhnutná pre všetky procesy bunkového delenia a rastu (obzvlášť dôležitá pre červené krvinky, rýchlo sa deliace v kostnej dreni)
  • významná úloha pri syntéze nukleových kyselín
  • nenahraditeľná pre regulárny vývoj bielych krviniek a normálny spôsob rastu
  • je súčasťou génov a chromozómov každej bunky

Výskyt v potrave:

  • Kvasnice, hovädzie vnútornosti (pečienka, srdce, ľadviny), jahňacina, bravčové mäso, hydina, vajcia, mlieko, listová zelenina, špargľa, paradajky, špenát, šalát, karfiol
  • malé množstvá kyseliny listovej sú syntetizované črevnými baktériami

Potreba:

Odporúčané denné množstvo (RDA) pre dospelých: 400 µ g/deň
Požiadavky v období tehotenstva sú zvýšené o 100 %, odporúča sa užívať vitamín ako doplnok.

Bezpečnosť:

Tolerovaná horná hranica príjmu: 1 g/deň

 

Obrázok

Rizikové skupiny:

  • tehotenstvo
  • všetky časti populácie, obzvlášť nedojčené deti, dospievajúci, tehotné a dojčiace ženy
  • pri alkoholizme a podvýžive
  • zvýšené nároky pri užívaní liekov (antikoncepcia, chemoterapia, cytostatiká)
  • vyšší vek
  • lieky, napr. barbituráty, diuretiká, metotrexát, kotrimoxazol
  • diabetes mellitus (cukrovka)
  • chronické gastrointestinálne ochorenie
  • podlieha deštrukcii teplom a okysličením pri príprave jedla (30 - 90 %)

Príznaky nedostatku:

  • nedostatok v tehotenstve je spojený s potratom, abláciou placenty, nízkou pôrodnou váhou novorodenca a defektami nervovej trubice
  • anémia, postihnutie slizníc, hnačka, poruchy vstrebávania, neurologické, rastové a reprodukčné problémy, malformácia plodu, predčasný pôrod
  • zvýšená hladina homocysteínu
  • megaloblastové zmeny v kostnej dreni a iných tkanivách s rýchlym delením buniek
  • riziko defektov nervovej trubice

Príznaky hypervitaminózy:

Nie sú známe v dôsledku príjmu potravy.
Pri vysokých terapeutických dávkach: poruchy trávenia, nespavosť, psychické výkyvy, alergia

Literatúra:

  • Institute of Medicine, Dietary Reference Intakes, National Academy Press, 1997
  • Pschyrembel. Wörterbuch der Naturheilkunde, de Gruyter, 2000
  • Gröber U. Orthomolekulare Medizin, Wiss. Verl. Ges., 2000
  • Biesalski H K. Ernährungsmedizin, Thieme, 1999
  • RDA. National Academy Press, 1989
  • Beck L. The Complete Idiots Guide to Total Nutrition for Canadians, 2000
  • Rodwell Williams S. Nutrition and Diet Therapy, 1993
  • Combs G G. The Vitamins, 1992

MjVmM2MxO