S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

NOVINKY

arr3Zdravie doručenéZdraviedorucene.sk je odkazom pre ľudí, ktorým záleží na ich zdraví, na ich vzťahoch, na okolí,... arr3Koreň Maca pre zvýšenie energie, lepšiu náladu aj búrlivejší sexSpôsobuje vám ranné vstávanie bolestné muky? Cítite ráno čo ráno únavu a nedostatok energie?... arr3Poradňa lekáraNechajte si poradiť odborníkom a navštívte našu odbornú poradňu lekára, kde na vaše otázky a...

Najpredávanejší

naša cena 30,80 €
skladom

Kremík

Všeobecne

Kremík je druhý najrozšírenejší prvok v prírode a súčasne jeden z najdôležitejších stopových prvkov. V ľudskom tele sa vyskytuje najčastejšie vo forme kyseliny kremičitej, a v množstve asi 1 g. Kremík plní v ľudskom organizme mnohoraké funkcie, ktoré vyplývajú z vlastností tohto prvku. Je schopný viazať vodu, zlučuje sa s mnohými zlúčeninami a vytvára pevné štruktúry.

Funkcie:

  • kremík je potrebný na tvorbu kostí (spolu so zinkom a meďou ), spojivových tkanív zdravých nechtov, kože, vlasov, podporuje zabudovávanie vápnika do kolagénovej matrice v začiatočnej fáze stavby kostí, chráni pred osteoporózou

  • je dôležitý na udržanie pevnosti ciev a hrá hlavnú úlohu pri prevencii srdcovo-cievnych ochorení, chráni pred lámavosťou drobných ciev a zvyšuje ich pružnosť

  • chráni pred alergiami

  • kyselina kremičitá aktivuje fagocytózu (podobne ako selén ), podporuje hojenie rán, lieči zápaly a posilňuje imunitný systém

  • tlmí škodlivý vplyv hliníka a chráni pred Alzheimerovou chorobou

  • chráni pred tvorbou močových kameňov a pred zápalmi močových ciest

  • chráni pred krvácaním pri liečení tuberkulózy pľúc a pri ich zápaloch

  • omladzuje a chráni telové štruktúry pred strnutím

     

     

Denná potreba

Denná dávka kremíka sa odporúča v množstvách: u detí do 18 rokov 20-30 mg, u dospelých 25-30 mg a u ľudí nad 60 rokov 30-40 mg.

Výskyt

Zdroje kremíka sú: cesnak(47), cibuľa(47), paprika(6,7), pažítka(14,3), petržlenová vňať(12), pór(14,4), rajčiny(2,3), šalát(16), špenát(34), uhorky(5,6), banán(7,8), melón cukrový(8,2), ríbezle červené(7,7), ríbezle čierne(4,2), šípky(9,4) a višne(5,1). Najvyšší obsah má ovos - celé zrno(425), jačmeň, pšenica - celé zrno(8) a žito(9). Údaje sú uvedené v mg/100g. Obrusovaním pšeničného zrna sa kremík podstatne redukuje. U ostatných druhov zeleniny a ovocia sa obsah kremíka pohybuje od zanedbateľného množstva do 3,6 mg/100g.

Príznaky pri nedostatku

Nedostatok kremíka v organizme sa môže spomaliť rast, vývoj kostí zubnej skloviny, spôsobuje poruchy tvorby kolagénu, kostí, zdravej kože a ciev, pri jeho nedostatku dochádza k osteoporóze, vypadávaniu vlasov, lámavosti nechtov, starnutiu pokožky, artérioskleróze, k zvyšovaniu lámavosti a priepustnosti ciev vrátane vlásočníc, spomaľuje sa hojenie rán a hnisavých ohnísk. Nedostatok kremíka urýchľuje starnutie a zhoršenie kvality života. Nízku hladinu kremíka majú aj ľudia postihnutí tuberkulózou.

Nedostatok kremíka v organizme je zapríčinený najmä nízkym obsahom kremíka v potravinách pestovaných na pôdach s nízkym obsahom kremíka, ale aj priemyselnou úpravou potravín, pri ktorej sa ľahko vyplaviteľné frakcie kremíka vo vode z potravín vyplavujú. Preto je potrebné obsah kremíka sledovať a doplňovať vhodnou úpravou stravného lístka, prípadne doplňovaním vo forme prípravkov.


MGNhN